Azzalure/Botox

Ett naturligt förekommande protein och läkemedel som ofta kallas botox. Mycket små doser injiceras precis under huden för att få musklerna att slappna av och rynkor minskas eller slätas ut. För bästa resultat kan behandlingen i bland behöva kombineras med Restylane fillers för att släta ut permanenta veck som kan ha bildats i huden genom stark mimik. Vi använder Botulinumtoxin typ A (Azzalure), ett registrerat läkemedel mot rynkor som är godkänt av socialstryrelsen och läkemedelsverket.

De vanligast områdena för behandling med Azzalure är argrynkan, pannan och runt ögonen. Det har också visat sig ha god effekt vid spänningshuvudvärk och migrän. Man kan med fördel använda Azzalure för att behandla rynkor runt munnen och haka.Effekten kommer inom 1-14 dagar och kvarstår mellan 3-5 månader. En mycket tunn nål används och behandlingen är inte speciellt smärtsam. Behandlingen går rellativt snabbt och föregås av en konsultation vid behandlingstillfället.

ATT TÄNKA PÅ FÖRE BEHANDLINGEN:

• ​Ej ha en infektion, feber, sjukdomskänsla i kroppen.
  • Ej ha någon herpesinfektion som pågår i kroppen eller injektionsområdet.
  • Ej vara gravid eller amma.
  • Om du ätit Magnecyl eller Ipren eller liknande kan du lättare få blåmärken i injektionsområdet. Undvik i 24h innan.
  • Du bör inte ha någon form av muskelsjukdom, någon infektion i behandlingsområdet, vara gravid eller  amma.
  • Du får heller inte vara allergisk mot botulinum.

EXEMPEL PÅ OMRÅDEN:

• Glabella (bekymmersrynkan)
  • Panna
  • Kråksparkar
  • Sura mungipor
  • Överläpp
  • Apelsinhaka

Behandlingsresultatet kan tidigast börja ses efter 2-5 dagar, full effekt efter 10-14 dagar och effekten varar generellt 3-5 månader.

ATT TÄNKA PÅ EFTER BEHANDLING:

• Ej utföra peeling eller massage av ansiktet samma dag.
  • Ej träna 24h efter behandling.
  • Ej sminka sig eller ta på det behandlade området de närmaste 4 timmarna efter behandling.
  • Ej basta, yoga samma dag.

Återbesök för kostnadsfri korrigering/touch up ska ske inom 14. Efter 3 veckor är kostnaden 995 kr

Om du är stickkänslig rekommenderar vi, för smärtlindring, att köpa Emla salva på Apoteket och smörja ett tjockt lager på injektionsområdet ca 1 timma före behandling.

RISKER OCH KOMPLIKATIONER VID BEHANDLING MED BOTOX:

• Biverkningar och komplikationer till följd av en botoxbehandling är mycket ovanliga och i de fall de förekommer av relativt enkel karaktär.
  • ​Den vanligaste biverkningen är att blåmärken eller svullnad uppkommer vid injektionsplatsen. Därför avråds du från att ta läkemedel innehållandes acetylsalicylsyra (Magnecyl etc.) eller andra antikoagulanter dagarna före ingreppet.
  • I vissa väldigt ovanliga fall kan ämnet sprida sig och bedöva andra muskler än de som avsågs med behandlingen. Detta kan leda till ”trött” ögonlock eller asymmetri i dina ansiktsdrag.
  • Allergiska reaktioner på ämnet förekommer i sällsynta fall.​​
  • Vissa patienter upplever en tillfällig huvudvärk efter ingreppet.

​​Hur stor risken för komplikation är beror på vilka muskler som behandlas. Eftersom effekten av Botox endast är tillfällig är eventuella biverkningar det också. I normalfallet kvarstår de endast ett par veckor. Assymetrier går att korrigera.
​Boka alltid in dig på ett återbesök om du inte är nöjd med din behandling. Vårt mål är alltid att du ska vara nöjd och känna dig fin efter ett besök hos oss.

Restylane Logo